תנ"ך על הפרק - איוב יז - מנחת שי

תנ"ך על הפרק

איוב יז

765 / 929
היום

הפרק

רוּחִ֣י חֻ֭בָּלָה יָמַ֥י נִזְעָ֗כוּ קְבָרִ֥ים לִֽי׃אִם־לֹ֣א הֲ֭תֻלִים עִמָּדִ֑י וּ֝בְהַמְּרוֹתָ֗ם תָּלַ֥ן עֵינִֽי׃שִֽׂימָה־נָּ֭א עָרְבֵ֣נִי עִמָּ֑ךְ מִֽי ה֝֗וּא לְיָדִ֥י יִתָּקֵֽעַ׃כִּֽי־לִ֭בָּם צָפַ֣נְתָּ מִּשָּׂ֑כֶל עַל־כֵּ֝֗ן לֹ֣א תְרֹמֵֽם׃לְ֭חֵלֶק יַגִּ֣יד רֵעִ֑ים וְעֵינֵ֖י בָנָ֣יו תִּכְלֶֽנָה׃וְֽ֭הִצִּגַנִי לִמְשֹׁ֣ל עַמִּ֑ים וְתֹ֖פֶת לְפָנִ֣ים אֶֽהְיֶֽה׃וַתֵּ֣כַהּ מִכַּ֣עַשׂ עֵינִ֑י וִֽיצֻרַ֖י כַּצֵּ֣ל כֻּלָּֽם׃יָשֹׁ֣מּוּ יְשָׁרִ֣ים עַל־זֹ֑את וְ֝נָקִ֗י עַל־חָנֵ֥ף יִתְעֹרָֽר׃וְיֹאחֵ֣ז צַדִּ֣יק דַּרְכּ֑וֹ וּֽטֳהָר־יָ֝דַ֗יִם יֹסִ֥יף אֹֽמֶץ׃וְֽאוּלָ֗ם כֻּלָּ֣ם תָּ֭שֻׁבוּ וּבֹ֣אוּ נָ֑א וְלֹֽא־אֶמְצָ֖א בָכֶ֣ם חָכָֽם׃יָמַ֣י עָ֭בְרוּ זִמֹּתַ֣י נִתְּק֑וּ מ֖וֹרָשֵׁ֣י לְבָבִֽי׃לַ֭יְלָה לְי֣וֹם יָשִׂ֑ימוּ א֝֗וֹר קָר֥וֹב מִפְּנֵי־חֹֽשֶׁךְ׃אִם־אֲ֭קַוֶּה שְׁא֣וֹל בֵּיתִ֑י בַּ֝חֹ֗שֶׁךְ רִפַּ֥דְתִּי יְצוּעָֽי׃לַשַּׁ֣חַת קָ֭רָאתִי אָ֣בִי אָ֑תָּה אִמִּ֥י וַ֝אֲחֹתִ֗י לָֽרִמָּֽה׃וְ֭אַיֵּה אֵפ֣וֹ תִקְוָתִ֑י וְ֝תִקְוָתִ֗י מִ֣י יְשׁוּרֶֽנָּה׃בַּדֵּ֣י שְׁאֹ֣ל תֵּרַ֑דְנָה אִם־יַ֖חַד עַל־עָפָ֣ר נָֽחַת׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

ובהמרותם. בדגש המ"ם לתפארת מכלול שקל פעל ושרשים: והציגני. הוא"ו בגעיא: מכעש. בשי"ן כמו בסמ"ך על פי המסורת: וטהר ידים. במקף ישוב החולם בזה המשקל לקמץ חטף כמו אהב טהר לב (משלי כ"ב) ובא גם פ"א הפעל בקמץ חטוף אלו דברי רד"ק במכלול דף ר"י ובשרשים וכן מצאתי במקצת מדוייקים כ"י עם מאריך בוא"ו ובהגהות שרשים א"א אין ספק כי זה טעות סופר כי לא יבאו ב' חטפין זה אחר זה לעולם ואינו אלא וטהר הטי"ת בשבא והה"א בקמ"ץ חטוף וכן במסורת וטהר ג' קמצין ב' מנהון במנין דנעמן ודין עכ"ל. ולי נראה שאין ריית המסורת מכרעת גם מה שכתב כי לא יבואו ב' חטפין זה אחר זה לעולם אפשר שיבא חטף קמץ קודם הקמץ אעפ"י שקריאתו חטופה. מפני הסמיכות כמו שנמצא במקצת ספרים מדוייקים מלת ומגער בך שהגימ"ל בחטף קמץ (ישעיה נ"ד) וכן כתב בעל הלשון ובסמיכות אהב טהר לב אבל וטהר ידים הראשונה חטף קמץ ושנייה לה קמץ חטוף: ואלם. הוא"ו בגעיא: ובאו נא. יש ספרים שכתוב יבאו ביו"ד וק' ובא בוא"ואבל במדוייקים אין כאן קרי וכתיב כלל גם לא נמנה במסורת במערכת אות יו"ד עם מלין דכתיבין יו"ד בריש תיבותא וקריין וא"ו ונראה שזהו מחלוקת בין מערבאי למדינחאי ובחילופים שלנו לא נתברר כל הצורך: ואיה אפו. חד מן ד' דכתיבין בוא"ו בסיפרא ועיין מ"ש בסימן ט':

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך